Mi a helyzet a genfi Volvokkal?

 2013.02.11. 07:54

volvo_genf_1_belyeg.jpgSok-sok minden kering a BKK legújabb használt buszbeszerzése körül. Ezek a bizonyos genfi Volvo 7000A típusok, melyektől hangos a szakma. A különböző civil szervezetek felemelték a hangjuk, a BKK tagadott. Lássuk mi is valójában a helyzet a 25 csuklóssal.

Kezdjük az elején. A szóban forgó járművek szülőhazája a Volvo lengyelországi üzeme volt, Wroclawban. A megrendelő nem volt más, mint a svájci Genf városának közlekedési társasága, a Transports Publics Genevois (TPG). 2000-ben érkezett meg a flotta nagy része, mintegy 77 darab Volvo 7000A típusú jármű. 2002-ben és 2004-ben ezeken kívül még 13 darabot állítottak forgalomba a svájci városban.

A helyzet pikantériája volt, hogy ezeket a buszokat a TPG csak bérelte a gyártótól, és sajnos nem igazán vált be nekik a svéd technika. Nem hiába, hiszen ott tartózkodásukkor mindvégig probléma volt az ajtókkal, az elektronikával, valamint a magas fogyasztással. A genfieknek ebből 2007-ben lett elege, ekkor döntöttek úgy, visszaadják a gyártónak a buszokat és nem kívánják tovább bérelni azokat.

volvo_genf_1_blog.jpgForrás: Flickr

A 83 darab leállított csuklós ekkor a Volvo svájci telephelyét foglalta el, és ekkor csillant fel a szeme a hazai Alfa Busz Kft.-nek, akiknek a Volvoval már volt kapcsolatuk a járműgyártás kapcsán is. Persze az üzleti lehetőséget nem vaktában látták meg a buszokban, a BKV-nak égetően fontos volt járműveket, alvállalkozókat szereznie a kiskörúti villamospálya-felújításhoz szükséges pótláshoz. Ezen állományból máris bevásároltak 5 darabot, melyet a budapesti igényekhez és arculathoz alakítva a Nógrád Volánnak adtak el, akik aztán üzemeltették a 47-49V-s viszonylaton. Idő szűkében ekkor sikerült még szintén 5 göteborgi Volvo 5000A-st is beszerezni, valamint besegített a pótlásba a Nógrád Volán és az Alba Volán is az Athénból szerzett 7000A-s kocsijaikkal. Részben a villámgyors tákolásnak, részben pedig a genfiek által is kifogásolt hibák okán végül nem igazán váltak be ezek a járművek, így jogos a különféle civil szervezetek hangemelése. Persze, a BKK-nak igaza van, hogy ezek a járművek sosem közlekedtek Budapesten, de attól még ugyanabból a flottából vannak, amelyet a svájciak és a saját tapasztalataink is mutatják, nem megfelelő műszaki állapotúak.

Na és hogyan jutottunk el a jelenlegi beszerzésig? A genfi Volvokról ezt követően akkor hallhattunk, amikor az Alfa Busz Kft. csődöt jelentett, és a tulajdonában lévő járműveket lefoglalták. Ekkor kerültek fel egy aukciós cég honlapjára, darabját 7,5 millió forint környékén hirdetve, jócskán hiányos állapotban. Ez után újra kisebb csend következett egészen addig, ameddig meg nem jelent néhány újabb példány az ismert genfi flottából a Volvo Hungária csepeli telepén. Hamar kiderült a dolog a buszok nem mentek messzire, Kelenföldön, a HOMM Kft.-nél foglalták el végső helyük, ez a cég ugyanis látott még üzletet a csuklósokban.

volvo_genf_2_blog.jpgForrás: 21.kerulet.ittlakom.hu

A szálak valahol itt fűződnek össze. De hát nem olyan egyszerű ez sem, mint hinnénk. Az első, aki szemet vetett pár hete a használt Volvokra, az a pécsi közösségi közlekedést üzemeltető Tükebusz Zrt. volt. A pécsi katasztrofális helyzetre tekintettel még el is hihettük volna, hogy hát jó ez "tűzoltás" gyanánt, de itt jön ám az igazi magyar valóság. Ameddig a pécsiek simogatták a képzeletben már saját Volvo 7000A-saikat, addig jött a BKK, és jól kiírt egy közbeszerzési tendert 25 használt autóbuszra, meglepő módon ezekkel a paraméterekkel, és láss csodát, a győztes a HOMM Kft.

volvo_genf_3_blog.jpgForrás: 21.kerulet.ittlakom.hu

Hogy a történet vége mi lesz, azt meglátjuk, de sejthetően tiltakozó civil egyesületek, bilikék leharcolt Volvok, hoppon maradt pécsiek, és persze a járatkimaradások.

Címkék: bkv busz bkk

A bejegyzés trackback címe:

https://kozhir.blog.hu/api/trackback/id/tr765073715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kersity Milán 2013.02.12. 16:44:24

Annyi kiegészítést azért fűznék hozz, hogy a pécsiek leinformálták a buszokat Genfből, és közölték, hogy köszönjük, inkább nem...
süti beállítások módosítása