24 órás forgalomszimulációval ünnepelt az IVAO magyar divíziója – fotóriport
fotó: P. Á. / Közhír
A Hungarocontrol Igló utcai főhadiszállásán ünnepelte tíz éves fennállását a virtuális repülés rajongóit tömörítő International Virtual Aviation Organisation (IVAO) magyar tagszervezete. A hagyományos őszi Real Flight Eventen, a Ferihegyről induló és érkező forgalom valós idejű szimulációjában huszonnégy óra alatt 377 járat repülését felügyelték a konferenciateremben berendezett alkalmi irányítóközpontból.
fotó: P. Á. / Közhír
A rendezvény azon ritka alkalmak egyike, amikor a budapesti repülőtér minden virtuális forgalomirányító posztján teljesítenek szolgálatot, így a valódi eljárásnak megfelelően külön irányító felelt például az útvonalengedélyek kiadásért (delivery) is, többek között egyeztette a leadott repülési tervet a virtuális pilótákkal.
fotó: P. Á. / Közhír
A jelenlegi állapotoknak megfelelően a menetrend szerinti járatok a 2-es terminált használták. A téli menetrendet kibővítették a februárban megszűnt Malév utolsó érvényes menetrendjével, így ez nem volt szokatlan látvány: este tízkor az érkező 753-as Koppenhága–Budapest járat áll be a 43-as helyre a földi mozgásokért felelős irányító (ground control) monitorán.
fotó: P. Á. / Közhír
A kereskedelmi járatok pilótái és az irányítók közötti kommunikáció – ahogy a valóságban is – az ICAO szabvány szerinti angol terminológia (fónia) szerint zajlik, élőszóban. A különböző frekvenciáknak itt külön internetes társalgószobák felelnek meg, de akit nehezen értenek, a forgalomirányító szoftveren (IvAc) keresztül szövegesen is kérhet irányítást – persze az irányítók és a pilóták is jobban kedvelik az élő beszédet.
fotó: P. Á. / Közhír
Baloldalt a transzponderkódok kiosztása, jobboldalt a magyarországi virtuális légtér áttekintő nézete. A legforgalmasabb időszakban huszonhat gép volt egyszerre a ferihegyi repülőtér körzetében, komoly feladat elé állítva a reptéri irányítókat. A kora esti órákban már a legtöbb európai ország légterében is volt irányítás, így például a Wizz Air esti London Luton–Budapest Ferihegy járata végig felügyelet mellett repülhetett.
fotó: I. Traseira Pineiro / IVAO
Kilátás a virtuális Budapestre a Wizz Air egyik A320-asáról, Törökbálint felett. A virtuális pilóták túlnyomórészt a Flight Simulator X programot használják, de a virtuális repüléshez szükséges kliens más repülőgép-szimulátorokkal is működik. A szimulátoron és a kliensszoftveren kívül némi jártasság az adott típus kezelésében, a vonatkozó eljárások és a fónia alapvető ismerete szükséges a digitális szárnyaláshoz, a kezdő lépésekhez az IVAO honlapján számos segédanyag érhető el.
fotó: P. Á. / Közhír
A toronyirányító (tower control) munkahelye. Az erős nyugati szél miatt este a valódi és a virtuális reptéren is megfordult a pályairány. 13R-nál a Malév hajdani esti hamburgi járata van végső megközelítésen, mögötte kellő elhatárolással az European Express virtuális légitársaság Boeing 737-ese érkezik Prágából.
fotó: P. Á. / Közhír
Pizzarendelés kézfeltartással. Az IVAO tagságában a repülést kedvelő amatőrökön kívül hivatásos pilóták és légiforgalom-irányítók is vannak, többen közülük ellátogattak ide is. Az október 20-ról 21-re virradó éjszakát irányítással vagy repüléssel töltőket szendvics, kávé, sütemény és a Hungarocontrol szóróajándékai várták.
fotó: P. Á. / Közhír
Egy esti járat pilótafülkéje. A virtuális repülés kétségtelen előnye, hogy egy érkező és egy induló járat között a pilóta akár a toronyba is beülhet a gurulóutak forgalmát irányítani. A bővített menetrend járatainak több mint felét foglalták le a 24 órás rendezvényen. Főként a szombat délután volt népszerű, három és hat óra között szinte az összes járat közlekedett a virtuális térben is.