Hazai CNG buszok Miskolcon

 2012.10.07. 09:00

cng_miskolc_nabi_allo_blog.jpgAz idei BME Közlekedésmérnöki Szakmai Napok keretén belül a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. szakemberei is tartottak előadásokat. A jelenlévők még nem is sejtették az elején, hogy mi is vár rájuk, nagyon belemélyültek a Zöld Nyíl Villamosproject témájába. Majd egyszer csak megjelent a kivetítőn: CNG - Környezettudatos gondolkodás és innováció a buszbeszerzésben.

De ne szaladjunk ennyire előre, tekintsünk kicsit vissza az előzményekre. Miskolcon már 2006 óta állandó téma a buszbeszerzés. Ekkor történt, hogy a cég 35 darab Neoplan Centroliner N4522-es típusú csuklós buszokat vásárolt, s ezekkel a járművekkel akkoriban az ország legmodernebb városi buszait tudhatta magáénak. Ekkor úgy volt, hogy le fogják tudni hívni az opcióban megjelölt további 25 csuklós, illetve 30 szóló társukat. Az évek teltek és a pénzügyi, politikai, cég- és városvezetési helyzetek, valamint sok más egyéb tényező hatására mindig elmaradtak a beszerzések. A cég szakemberei ennek ellenére mindig ismerték a piaci helyzetet, ugyanis 2005 és 2012 között több, mint 30 típus fordult meg tesztelés céljából a városban. Voltak külföldi és hazai gyártók, új technológiák, szólók, csuklósok és midik, egyszóval a vállalat és az utasok egyaránt megismerhették, ki mit tud.

cng_miskolc_neoplan_blog.jpgNeoplan Centroliner a miskolci teleppel a háttérben

Mint tudjuk, a járművek öregszenek. Első lépésben úgy sikerült "fiatalítani" a járműparkot, hogy 2007-ben a miskolci közösségi közlekedés egyik leggyászosabb lépését tették, racionalizálás néven. Több, mint 25%-ot esett az összteljesítmény, így elérték azt, hogy jóval kevesebb busszal is kiszolgálható az új, csöppet sem utasbarát hálózat. Ekkor az Ikarus 200-as szériának nagyon nagy részét sikerült selejtezniük, és 2007 márciusában büszkén nyilatkozhatták, hogy mennyit csökkent az átalgéletkora a járműveknek. Persze utasszemmel még mindig nem új, modern járműveken utazhattunk, csak kisebb volt az esély, hogy egy régi Ikarus visz el minket.

A csendet 2008-ban látták először megtörni, mikor a cég először 4, aztán további 2 Plasma Enterprise típusú midibuszt vásárolt. Persze hamar kiderült, hogy a koránt sem kifogásolhatatlan állapotú, Szolnokon liszensz alapján továbbfejlesztett és gyártott midibuszok nem teljesen válnak be, de legalább egy év nem kis pénzért történő bérlés után, új áron vásárolhatta azt meg a cég a Jászkun Volántól.

cng_miskolc_plasma_blog.jpgPlasma Enterprise egyenesen Szolnokról

2012-ben aztán újra összeültek a cég szakemberei a Szondi György utcai telepen. Mivel a járműpark egy meghatározó részét kitevő török gyártású "fapados" MAN-ek idén ünneplik 10. évüket, bizony rá kellett jönni, durván elavult a járműpark az éveken át tartó huza-vona alatt. Nem lehet tovább halogatni a buszbeszerzést a cégnél.

Megvizsgálták a különböző alternatívákat. A már meglévő járműpark felújítását egyöntetűen, már első körben kidobták, ugyanis ez csak amolyan BKV jellegű konzerválást jelentene, előrelépést semmiképp. Második alternatívaként a hagyományos diesel motorral szerelt új járművek beszerzését vizsgálták meg. Pozitív, hogy van hozzá infrastruktúra, ismerik a technológiát, és nagyon széles a választák a gyártók körében. Egy valami miatt viszont kénytelenek voltak leszavazni ezt, mégpedig a rohamosan emelkedő üzemanyagárak miatt. Jelen helyzetben az egyébként is veszteséges és nullszaldóért küzdő közlekedési vállalatok a monopol helyzetben lévő olajtársaságok árainak vannak kitéve, és ha az üzemanyag ár nő, akkor nem tud mit tenni a szolgáltató vagy a saját nadrágszíján húz vagy az utasból présel ki mégtöbbet. Meg lehet itt persze említeni még a környezettudatosságot is, de egy EEV besorolású motornál már nem akkora befolyásoló tényező ez.

cng_miskolc_1_blog.jpgA Közlekedésmérnöki Szakkollégium szervezte Szakmai Nap előadása

Kizárásos alapon tehát, alternatív energiák felé kell fordulni. Járt nem rég Miskolcon egy SOR gyártmányú elektromos autóbusz tesztelés céljából. Nulla emisszió, olcsó üzemanyagforrás, egyetlen probléma van csak: nem tud egy műszakot végigvinni. Valljuk be, ez egy elég nagy hátránya egy járműnek, ugyanis 100-160 km-t tudnak ezek a buzsok megtenni egy töltéssel, melyről bebizonyosodott, Miskolc domborzati viszonyai tovább rombolják ezt az adatot. Probléma persze az is, hogy brutális ára lenne kiépíteni az infrastruktúrát is, például  minden egyes parkolóálláshoz csatlakozási lehetőséget és hasonló fejlesztéseket végbe vinni.

Ezév eleje óta egy jármű képviseletében jelen van az egyik leginkább feltörekvő technológia Miskolcon, mégpedig a hybrid. Egy Volvo 7700-as személyében tesztelheti 3 éven keresztül mind a gyártó, mind az MVK Zrt. a közösségi közlekedés hybrid technológiáját. Hogy miért került le ez is az asztalról annak két fő oka is van. Ismét vissza lehet kanyarodni az üzemanyagárakhoz, mert bár jóval kevesebbet használ el, ám mégis használ, így újra csak egy bizonytalan gazdasági helyzetnek van kitéve a vállalat. A másik ok, amiért végül lemondtak erről, hogy bár még egy éve sincs itt a busz, a 25-30%-os üzemanyagmegtakarítást, melyet a gyártó garantált nem minden esetben tudta a busz teljesíteni, ezalatt meg már nem éri meg ilyen technológiát fenntartani és üzemeltetni.

cng_miskolc_volvo_blog.jpg3 éves tesztfutáson a Volvo 7700 Hybrid


cng_logo_blog.pngA keresgélés végül a CNG, azaz a Compressed Natural Gas (nagy nyomás alatt tárolt sűrített földgáz) hajtásban ért véget. Furcsa lehet ezt magyar füllel hallani, ugyanis hazánkban olyan szinten nincs még elterjedve a CNG hajtás, hogy összesen 322 jármű van regisztrálva, és 3 töltőállomás (Budapest, Győr, Szeged) létezik országszerte. Oka ennek a nagyon szigorú törvényi szabályozás. Persze, a törvény hozatalakor még valóban egy nagy veszélyű üzemről beszélhettünk, ám mostanára teljesen biztonságossá vált ezeknek a járműveknek az üzemeltetése. A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. mégis úgy döntött belevág ebbe a fejlesztésbe, ugyanis az üzemanyag költség megtakarítás körülbelül 50%-ra fog esni, így hamar megtérül a beruházás. Mivel a CNG technológia teljesíti az EEV emissziós értékeket, valamint az Európai Unió támogatja az ilyen jellegű fejlesztéseket, úgy döntöttek érdemes ezt megvalósítani.

A kérdés már csak az, hogy mégis ki fog nekünk ilyen buszokat gyártani? Merészkedtünk megkérdezni, hogy szóba kerülhet-e magyar gyártó, hiszen minden egyes ilyen teszt után elmondták, hogy mennyire jó, hogy van hazai buszgyártás és törekszenek rá, hogy tőlük vásároljanak. Meglepő módon egy pozitív választ kaptunk. A cég már felvette a kapcsolatot azzal a magyar gyártóval, akinek már van külföldi referenciája CNG buszokban, és ez a gyár készen áll rá, hogy az európai típusába is beszerelje a CNG technológiát. A gyártónak egyébiránt komoly tempóban kell elkészíteni járműveit, ugyanis 2013-ban 75 darab szóló autóbuszt szeretne a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. forgalomba állítani, ami egy gyár esetében már nagy mennyiségnek számít.

cng_miskolc_nabi_blog.jpgA NABI Sirius miskolci tesztje

A nyitott kérdés jelenleg már csak a pénzügyi kérdés, de a napokban megérkezik, hogy pontosan mennyit támogat az EU a projectből, valamint mennyivel tud az állam beszállni a fejlesztésbe. Az önrészt a cég a jelenleg befagyasztott MFB hitelből kívánja kifizetni.

cng_miskolc_2_blog.jpgAz előadás egyik legfontosabb diája

Címkék: busz bme szakkollégium mvk zrt nabi

A bejegyzés trackback címe:

https://kozhir.blog.hu/api/trackback/id/tr454823605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toportyánzsóti 2013.08.18. 20:10:25

Megérne 1 misét miért tart sehol a magyar gázautózás?!Ahol komolyan veszik kicsit a dolgot az LPG a benzin felébe sem kerül,a budapesti földgázkúton meg 100 Ft-al drágább mint Györben vagy Szegeden az egységár,ami majdnem másfélszerese!
süti beállítások módosítása