Elkezdődött a budapesti 1-es villamosvonal évekig tartó felújítása és meghosszabbítása. Eltűnnek a lassújelek, és megépül a pálya a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig. De vajon méltó lesz-e a felújítás után a régen megálmodott gyorsvillamos elnevezésre?
Fotó: Honéczy Barnabás / MTI
A szeptember végén megkezdődött felújításból egyelőre csak dugókat érzékelhetünk, de a következő években sokat fog fejlődni a nagyon nagy körút közösségi közlekedése. Vegyük sorra, mi is változik!
A Bécsi út és Puskás Ferenc Stadion között lassújelekkel teletűzdelt szakaszokon 8,3 km új pálya (és felsővezeték) épül, ezzel megszűnnek a sebességkorlátozások, sőt ha az Nemzeti Közlekedési Hatóságnál sikerül keresztülvinni, akkor 60 km/óra lesz a megengedett sebesség.
A villamos pályáját 3,2 km-el meghosszabbítják a Fehérvári útig, a Rákóczi hídon átvezetve. Ezen a szakaszon öt új megálló létesül a Nádorkerti útnál (Infopark, BME, ELTE, Kopaszi gát), a Budafoki útnál, a Hauszmann Alajos utcánál, a Hengermalom útnál és a Fehérvári útnál. Az új végállomáson átszállási kapcsolatot biztosítanak majd a 18, 41 és 47-es villamosokra.
Az óbudai és kelenföldi szakaszokon létesítenek egy-egy rövidebb füves szakaszt, mely remélhetőleg bírja majd a budapesti állapotfenntartási viszonyokat, azaz magától szép marad.
A vonal összes megállója megújul: 26 centiméter magas peron, egységes perontető, sőt nyolc megállóba lift is épül.
Megújul a vonal áramellátási rendszere. Az új rendszer alkalmas lesz energia-visszatáplálásra.
Mikor lesz készen?
A most elkezdett, Bécsi út és Reiter Ferenc utca közti szakasz jövő nyárra lehet készen, utána kezdődik a Kerepesi útig tartó rész felújítása, ami jövő év végére készül el. A Kerepesi út és a Közvágóhíd közötti peronok felújítása szintén jövő év második felében esedékes. A meghosszabbítás munkálatai jövő tavasszal kezdődnek és előreláthatólag egy évig tartanak.
Akkor most végre gyorsabb lesz?
Igen, egy kicsit.
Hiába a sok lassújel, az 1-es villamos átlagsebessége már most is gyorsabb (18,6 km/óra), mint a 6-os villamosé (17 km/óra). A felújítás után ez a sebesség nagyjából 20,4 km/órára nő, ami tízszázalékos sebességnövekedést jelent.
2013 | 2015 | ||
Vonalhossz | 13,3 | 16,5 | 8,2 km |
Menetidő | 43 perc | 48-49 perc | 29 perc |
Átlagsebesség | 18,6 km/óra | 20,4 km/óra | 17 km/óra |
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a jelenlegi 43 perces Bécsi út - Közvágóhíd távolság kb. 39 percre csökken. Ez azért nem tűnik sokkal gyorsabbnak.
Árpád híd - Népliget | |||
2013 | 2015 | ||
Menetidő | 24 perc | 22 perc | 17 perc |
Ha az Árpád híd - Népliget viszonylatot figyeljük, akkor azt láthatjuk, hogy a jelenlegi 24 perces menetidő kb. 22 percre csökken. Ez az utazás metróval jelenleg 17 perc.
A szebb, hosszabb, gyorsabb villamosnak másfél év múlva már örülhetünk, de hogy ezután már hívhatjuk-e gyorsvillamosnak, azt mindenki maga döntse el.
források: A jelenlegi menetidőket a menetrendekből használtam, a jövőbeli teljes menetidőt a BKK sajtóosztálya bocsájtotta rendelkezésemre. A vonalszakaszok hosszát a BKK közleményeiből, a Wikipédiáról, és saját méréseimből használtam.