A Belvárosi Karácsonyivásáron mutatták be Budapest legújabb buszainak egyik bemutatópéldányát. A jövő tavasszal érkező mintegy 140 darab Mercedes-Benz Citaro autóbuszokkal mindenki elkezdhetett barátkozni a Szent István Bazilika előtt. Mi is szemügyre vettük hát a "nulladik" darabot.
Küllemre az új Citarot nem kis mértékben feldobták a németek, a modern formák azonnal elnyerték a látogatók tetszését. A kiállított darab aranyszínben pompázott, ám a BKK részére gyártott járművek a nem rég bevezetett világoskék színt fogják megkapni.
A beltérnek is csak az elemei egyeznek a fővárosi típuséval. A szóló 3 ajtós, még a csuklós 4 ajtós kivitelben fog közlekedni a hazai utakon, így a hátsó "konferencia" ülések eltűnnek helyüket állómotor, ajtó, és hátul 3x1, illetve 1+1,5 ülés váltja fel. Bár külföldön egyre kevesebb esetben használják a csüngő kapaszkodókat, a budapesti igényeknek megfelelően el fogják azokat is helyezni a fejünk fölött.
Az utastájékoztatásra járművenként egy LCD monitor, valamint audiórendszer fog ügyelni. Ezek mellett a BKK továbbra is megtartja saját matricarendszerét.
A gyártónak gondolnia kellett a vandálbiztosságra is. Az üléslapok higiéniai és kármentesítő okokból egyszerűen lepattinthatóak lesznek (kérdés, hogy ezek tudatában lesz-e mit lepattintani a garázsban), valamint az utasteret kamerarendszer figyeli, mely a felvételeket 72 órán át a jármű fedélzeti egységén tárolja. Az ablakok is kiemelt védelmet kapnak egy biztonsági fólia képében, mely a firkálások, karcolások esetén egy mozdulattal eltávolítható és helyére új ragasztható az üveglap károsodása nélkül (lásd: Siemens Combino).
A padlózat hajópadlóra hajazhat, valamint könnyen azt hihetnénk egy barkácsáruházban beszerezhető lamináltpadlót fektettek le, ám ez csak a látszat. Az anyag természetesen csúszásgátló bevonattal rendelkezik és csak küllemre mutat sötét eggerként.
A járművezetőre sem vár olyan szintű kiszolgáltatottság, mint a bemutatójárművön. A tervek szerint a fülke teljesen zárt lesz, így a sofőrnek csak a vezetéssel és a megfelelő utascserével kell foglalkoznia.
Ha jövőbelátó szemeinkkel betekintünk a leendő motorsátor alá láthatjuk, hogy az EEV emissziós normát (szigorúbb, mint az Euro 5) teljesítő, 6 hengeres turbódízel motorok dobognak, melyek a szóló busz esetében 210 kW (281 Le), még csuklós társánál 260 kW (348 Le) teljesítményre képesek. Ezek az adatok bőven fölé vannak lőve az átlag 175 kW, illetve 220 kW teljesítményeknek, így biztosak lehetünk benne, hogy nem okoz gondot majd semmilyen terepviszony az új buszoknak.
A BKK új buszüzemeltetési modelljének részeként a VT-Transman Kft. üzemeltetésében 75 szóló és 75 csuklós új, Mercedes-Benz Citaro buszok már 2013 tavaszán forgalomba állhatnak. Az új járművek elsősorban Budapest északi és keleti részén, a III., IV., XIII., XIV., XV., és a XVI. kerületekben, illetve az onnan kiinduló vonalakon állnak forgalomba. A csuklós autóbuszokkal továbbá fejlődni fog a 7-173-as vonalcsoport is.
Fotóink az autóbuszról:
Az új Citaro a Belvárosi Karácsonyi Vásáron.
A leendő utazóközönség felülhetett a bamutatójárműre.
Modern LCD monitoron tájékozódhatnak az utasok.
Az utasteret kamerarendszer védi a vandalizmustól.
Kényelmes és ergonómikus vezetőfülke.
A letisztult pult mögött a Siemens VDO elektronikája dolgozik.
A járművek ZF automataváltóval szereltek.
A szólókon 3, a csuklósokon 4 ajtó garantálja a megfelelő utasáramlást.
A járművezetők a kor legmodernebb technikáival dolgozhatnak.
Budapest, végállomás következik!
Az eggermintás padlózat otthonosabbá teszi a belteret.
Komfortos, könnyen tisztítható ülések.
Budapesten nem lesz "konferenciaülésezés" a hátsó szekcióban.
Hátulról is mutatós az új Citaro.
Az arany színű busz beleillik a Bazilika környezetébe.
A Mercedes a merész újítások mellett megtartotta a letisztult formákat.
Egyedi matricázás az egyedi igényeket hirdetve.
Könnyű szervizelhetőség, az izzók pillanatok alatt cserélhetők.
Tavasszal már világoskékben találkozhatunk a típussal.
A BKK karácsonyfája alatt idén egy 12 méteres ajándék ltalálható, melyet 150 másik követ majd.